Belgen aan de top in Val Thorens

Muziekfestival ‘Belgian Week’ (3-10 februari) lokt duizenden fans naar de Alpen.

Veel sneeuw, veel muziek… en veel Belgen! Dat belooft het Franse Val Thorens je van 3 tot 10 februari. Het hoogste skioord van Europa pakt uit met een spectaculair muziekfestival: ‘Belgian Week’, goed voor meer dan 20 Belgische dj’s en artiesten die het beste van zichzelf geven op 2.300 meter Alpenhoogte. Zeer warm aan te bevelen volgens skileraar Michel en wafelverkoper Michel, twee uitgeweken Belgen in Val Thorens.

"Belgian Week"

Het 7-daagse outdoor festival ‘Belgian Week’ lokt jaarlijks duizenden Belgen en hun internationale vrienden naar Val Thorens. De line-up van dit jaar: Regi, Yves V, Omdat Het Kan Soundsystem, dj Kat, 5napback, Nick Bril, Voltage, Meaghan, Dimitri Wouters, Manuals, Hyalyte, Luna & Lenthe, Jelle Van Dael, Samm, Mr Grammy, Reygel, Sem Thomasson, Yamo, B’Elle Sounds, Christian 82, Steve Holsten en Jonas Dufrasne.

Bezoekers kunnen tijdens deze Belgische week tal van optredens bijwonen, après-skiën op de berg, clubben in de grootste discotheek in de Alpen… en genieten van lekkernijen.

Luikse wafels... in Val Thorens!

Van ambachtelijke lekkernijen weet Michel Candaele, uitgeweken Brusselaar, alles. Hij verkoopt al 25 jaar Luikse wafels in Val Thorens. “Toch 20.000 stuks per skiseizoen, goed voor 100 tot 400 wafels per dag. Op zonnige dagen, tijdens vakanties en op het einde van de week verkoop ik er altijd meer”, glimlacht Michel.

Na enkele jaren les te hebben gegeven – Michel studeerde in Leuven af als licentiaat lichamelijke opvoeding – richtte hij een touroperatorbedrijfje op. Daarmee bracht hij als eerste groepen Belgische jongeren, na hun universitaire examens, naar Val Thorens. “Dat heb ik toch 10 jaar gedaan. Zo’n 25 jaar gelden ben ik dan zelf naar Val Tho verhuisd om een kraam van Luikse wafels te openen. In het begin liep het niet vlot, niemand kende het product, het wafelbeslag werd toen ook nog elders geproduceerd. Maar toen we van start gingen met eigen deegproductie in België, waren we vertrokken. In de loop der jaren hebben we echt een reputatie opgebouwd, wintersportfanaten uit resorts als Meribel en Courchevel zakken naar Val Tho af voor mijn ambachtelijke Luikse wafels. Dat doet deugd natuurlijk (lacht).”

Een verlengd sabbatjaar...

Ook Michel Van de Vyver, uitgeweken Zellikenaar, kent Val Thorens intussen op zijn duimpje. Tijdens een sabbatjaar – in België was Michel actief in de grafische sector – raakte hij verzeild in Val Thorens… om er nooit meer weg te gaan. “Ik ben hier twintig jaar skileraar geweest, maar ben sinds kort technisch directeur van de Franse skischool ESF. Ik hou me bezig met de planning – als één van de grootste skischolen in Frankrijk hebben we toch zo’n 350 ski-instructeurs – en het organiseren van evenementen. Best wel intens, ik draai vele uren zoals dat in de toeristische sector gaat, maar het is leuk werken én leven hier. Een fijn publiek ook, mensen komen om zich te ontspannen, te genieten… Ik zal straks dan ook met plezier de Belgen verwelkomen die naar Val Tho afzakken voor de Belgian Week!”

Alle informatie over de "Belgian Week" is hier te vinden.

Over Val Thorens

Val Thorens is een wintersportoord in het departement Savoie in Frankrijk. Het is het hoogste skigebied in Europa en ligt op 2300 meter hoogte in de Franse Alpen. Het is onderdeel van het skigebied Les Trois Vallées en ligt in de Belleville-vallei, waar je ook Les Menuires en Saint-Martin-de-Belleville vindt. ​ Les Trois Vallées is het grootste aaneengesloten skigebied ter wereld en bestaat uit Val Thorens, Orelle, Les Menuires, Saint-Martin de Belleville, Brides-Les-Bains, Meribel en Courchevel. Het complete gebied bestaat uit meer dan 650 kilometer geprepareerde pistes, waar zowel beginnende als gevorderde skiërs terecht kunnen. Val Thorens is met zijn 51 jaar het jongste van de grote skigebieden in Frankrijk.

Voor meer info :

RCA I Eveline Vanhoutteghem I +32 483 89 04 24 I eveline.vanhoutteghem@rca.be I valthorens@rca.be I www.rcapress.be

Val Thorens I Anne-Laure Devès I +33 6 20 01 56 81 I annelaure@valthorens.com I www.valthorens.com/

Val Thorens I Justine Taglang I +33 6 28 45 58 13 I justine.t@valthorens.com I www.valthorens.com/

Persberichten in je mailbox

Over Val Thorens